Welke muziekbronnen waren er in 2023 en wat zijn hun voor - en nadelen?

Een vraag dat me al een aantal keren gesteld werd, is waar ik mijn muziek vandaan haal. Dat is geëvolueerd doorheen de jaren, samen met de muziekindustrie.

Om met de deur in huis te vallen, raad ik Digital Record Pools aan, onder andere voor startende DJ'S.

Hieronder kan je (veel) meer lezen over enkele muziekbronnen, mijn persoonlijke ervaring en advies. Om het hele bericht te lezen, heb je ongeveer 15 minuten tijd nodig.

Vinylplaten en cd's voor de nostalgie en om artiesten maximaal te ondersteunen

Toen ik startte als DJ Hippo, was dat met vinyl platen. Die werden toen verkocht aan gemiddeld 25 euro per album. Kostelijk en inefficiënt… Kostelijk omdat ik vaak een album moest kopen waarvan ik dan uiteindelijk maar een 2-tal nummers effectief gebruikte. Inefficiënt omdat het zoeken naar specifieke vinyl platen en het beluisteren ervan in de winkels letterlijk veel tijd vroeg. Het is wél goed voor de artiesten dat we hun albums blijven kopen op vinyl of CD. Daarenboven heeft een vinylplaat ook veel charme.

iTunes Store (nu Apple Music) was een game changer

Ik zag een aantal DJ's zoals Dysfunkshunal, Logic, Damented en Boety aan het werk met Scratch Live (nu Serato DJ) en dat inspireerde mij om ook snel over te schakelen. Ik draaide maximaal 1 jaar exclusief met vinyl. Vanaf Scratch Live kocht ik muziek aan via de I-Tunes store voor € 0,99 of € 1,29 euro per nummer. Vanaf dat moment kon ik mijn aankopen beperken tot enkel de nummers die ik effectief zou gaan gebruiken. Zo'n grote catalogus, bereikbaar vanuit mijn luie zetel. Game changer voor de muziekindustrie.

Na een aantal jaren miste ik inspiratie. Het zoeken werd weer minder efficiënt. Het gebeurde regelmatig dat ik meerdere uren zocht naar nieuwe tracks in iTunes zonder er uiteindelijk eentje te kopen. Er was wel een algoritme in de iTunes store dat suggesties gaf maar dat was niets vergeleken met het algoritme dat Spotify ontwikkelde.

Spotify en Tidal voor inspiratie en gebruiksvriendelijkheid

Toen Spotify en andere streaming diensten op de markt kwamen, bracht dat weer een schokgolf teweeg in de muziekindustrie. Het bracht zoveel mogelijkheden naar de consument maar komt vandaag de dag nog steeds nadelig uit voor de artiesten.

Een aantal artiesten weigerden om hun albums ter beschikking te stellen van zulke diensten en desondanks de catalogi immens groot zijn (tientallen miljoenen tracks), blijven niet alle albums en tracks consequent beschikbaar. Dit hangt onder andere af van de onderhandelingen tussen de streaming diensten en muzieklabels.

De Discover Weekly van Spotify leverde me bijvoorbeeld heel wat goede tracks op, zowel oude als nieuwe. Ook de verschillende moods en prefab afspeellijsten werkten goed voor inspiratie.

Sinds 2022 schakelde ik over naar Tidal omdat je je account kan gebruiken in Serato DJ Pro. Bij mijn weten heeft Spotify geen enkele partnership met DJ software. Door de integratie van Tidal in Serato DJ pro heb je dus, tijdens je DJ set, miljoenen tracks ter beschikking. Houd er wel rekening mee dat je een stabiele, goede internetverbinding nodig hebt. Op het moment van schrijven kan je namelijk (nog) geen tracks van Tidal offline ter beschikking stellen. Een laatste voordeel is dat je metadata opgeslagen wordt. Dat wil zeggen dat je ook je Tidal tracks kan voorbereiden met cue points, loops, enz.

Ik gebruik Tidal in Serato DJ voorlopig alleen voor requests van tracks die ik niet bezit of voor een event waarvoor ik muziek nodig heb dat ik niet wil of hoef te bezitten.

SoundCloud en Bandcamp voor inspiratie, gratis downloads en exclusievere tracks.

Aanvullend werk ik met SoundCloud en Bandcamp al moet ik toegeven dat ik moeite heb om die kanalen bij te houden. Ik heb meestal nog honderden mails openstaan van van de artiesten die ik daarop volg.

Het voordeel van Bandcamp is dat je zowel gerenomeerde als upcoming artiesten erop vindt en dat je hen optimaal ondersteunt door muziek van hen aan te kopen in plaats van enkel muziek te streamen.

Mijn ervaring is dat je op SoundCloud ook veel remixes kan vinden en meer underground, upcoming artiesten. Dat wil zeggen dat je via deze kanalen meer exclusieve tracks kan vinden aldus jezelf meer kan onderscheiden van andere DJ's.

Op beide kanalen vind je soms gratis downloads, maar wel niet altijd in even goede kwaliteit. Als de nummers of albums worden verkocht, is dat quasi altijd aan democratische prijzen.

Digital Record Pools voor startende DJ's, allround DJ's en interessante edits.

Digital Record Pools zijn websites met grote catalogi van tracks die je, als DJ, kan downloaden. Niet gratis maar aan de hand van abonnementsformules.

De prijzen variëren afhankelijk van bijvoorbeeld de termijn van het abonnement en of dat je al dan niet kan leven met een limiet op het aantal downloads.

Bij sommige Record Pools moet je bewijzen dat je een DJ bent door bijvoorbeeld een link toe te voegen naar je website. In het verleden had ik enkel een Facebook pagina en daarmee werkte het toen ook.

Ik testte er verschillende uit namelijk ZipDJ, BPM Supreme, DJcity en Beat Junkies. Voor mij persoonlijk werkten ZipDJ en BPM Supreme het beste. Als ik nu opnieuw een abonnement zou afsluiten, zou ik dat doen bij ZipDJ. Ik bespaar jullie wel de details en alle individuele voor - en nadelen. Als je toch graag meer informatie wenst, mag je een comment nalaten of een contactformulier invullen. Ik geloof dat je er best zelf een paar test zodat je de Record Pool kan kiezen die voor jou persoonlijk het beste is.

Voor heel actieve, allround / open-format DJ's lijkt het me een absolute meerwaarde om een abonnement af te sluiten. Zo blijf je up to date van de nieuwste tracks in verschillende genres. Een aantal Record Pools bieden ook hitlijsten aan of prefab afspeellijsten (zoals Spotify).

Wat ik heel handig en leuk vind, is dat er meestal verschillende versies te vinden zijn van een track zoals de instrumental, acapella, verlengde intro's en remixes.

Om het maximale uit een abonnement te halen, sluit ik om de zoveel maanden een abonnement af van korte duur. Al dan niet ter voorbereiding van een specifieke opdracht.

Gedurende die tijd ben ik heel intensief bezig met het zoeken naar en downloaden van tracks. Van zodra mijn abonnement vervalt, start de volgende tijdsintensieve fase… Het verwerken en voorbereiden van al die nieuwe tracks.

Stel je nu voor dat je als startende DJ zo'n abonnement afsluit. Na 3 maanden intensief zoeken en downloaden via zo'n Record Pool heb je een serieus arsenaal aan tracks in jouw bezit en dat voor een ongeëvenaarde value for money.

De enige, doch vaak voorkomende, valkuil is dat je zomaar alles download. Ook muziek waarover je twijfelt of waarvan je misschien zelfs de preview niet beluisterde. Dat is zonde van je tijd en opslagruimte.

Lange post dus hopelijk heb je er ook iets aan. Veel succes.

DJ Hippo - Mixlab

Vorige
Vorige

Wat inpakken en meenemen naar je DJ opdracht?

Volgende
Volgende

Interview - DJ Damented aka Nyumo